donderdag 15 augustus 2013

Independence day


Klik om de slideshow te starten!


Zaterdag 17 augustus 2013 was het weer onafhankelijkheidsdag van Indonesië. Het is alweer 68 jaar geleden dat Indonesië onafhankelijk werd. Als ik niet in Indonesië ben, ga ik altijd naar de vlagceremonie bij de ambtswoning van de ambassadeur in Wassenaar, aan de Kerkeboslaan 2. Als je op de link klikt, zie je hoe het dit jaar was.

Vanaf het begin tot het eind verliep de gehele ceremonie ordelijk, enthousiast en vredig. De gemeenschap en de gasten kwamen erg serieus over tijdens de plechtigheid. Erg enthousiast en met één hart, gevuld met geluk en trots.

Wat voor mij zeker is, is dat de gehele ceremonie me elk jaar weer doet denken aan de overdracht van de soevereiniteit van het volk en de staat Indonesië in 1950. Ik was destijds in Tanjungkarang, Bandar Lampung, Sumatra.

Het was in de overgangsperiode van de federale tijd naar de Indonesische Republiek. Ik kreeg als hoofd inspecteur politie van het gebied Tanjungkarang Lampung de eervolle opdracht om de groep te leiden die de rood-wit-blauwe vlag naar beneden haalde. Eervol, omdat ik vanaf het begin achter de onafhankelijkheid stond.

Nadat de rood-wit-blauwe vlag naar beneden was gehaald, volgden wij samen met de broeders van het leger van het bataljon Bandar Lampung-Zuid en de Indonesische gemeenschap het hijsen van het rood-wit, vergezeld door het lied 'Indonesia Raya', dat nu nog steeds het volkslied is. Het hijsen van de vlag werd uitgevoerd door leden van het bataljon TRI (tentara/leger republiek Indonesia) Tanjungkarang. 

In mijn herinnering vertegenwoordigde dhr. Sukardi, vergezeld door de heren Adj. Fajar Sidik en Burhanudin, de kombat TRI. De ceremonie werd geleid door de resident, de heer Gele Harun. Op dat moment was commissaris M.H. van Rhee getuige van de machtsoverdracht. Hij was als Nederlander afgezant van de federale politie van het gebied Bandar Lampung Selatan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten